Hoeden in de achttiende eeuw

Als je nu een hoed wil kopen, koop je het dan als accessoire of uit noodzaak? Waarschijnlijk koop je een hoed als accessoire, maar als we naar de geschiedenis van hoeden gaan kijken, zullen we al snel zien dat de hoed ook uit noodzaak werd gekocht. 

Hoeden voor vrouwen werden enorm belangrijk in de Middeleeuwen. Toen verordende de kerk namelijk dat het haar van een vrouw bedekt moest zijn. Dit was dus één van de strenge kledingvoorschriften van de katholieke kerk. Gelukkig kennen we tegenwoordig andere redenen waarom we een hoed kopen. Vaak, als we dan al een hoed kopen, kopen we het als accessoire en niet omdat we het moeten. 

De term hoedenmaker 

In de 18e eeuw voerden vele vrouwen het beroep van hoedenmaakster uit. Tegenwoordig heeft de term ‘hoedenmaker’ een andere betekenis dan vroeger. Nu verstaan we onder een hoedenmaker iemand die zich uitsluitend bezighoudt met het beroep van hoedenmaker, ofwel het maken van hoeden. Vroeger was het echter zo dat een hoedenmaker meer als een stylist werd gezien. Deze persoon maakte namelijk niet alleen allerlei hoofddeksels voor diverse kostuums, maar zij koos ook de kleuren van de veters en de soorten accessoires om de hele outfit compleet te maken. Verder is de term ‘hoedenmaker’ afkomstig uit de Italiaanse stad Milaan. Hier werden in de jaren 1700 de beste rietjes gevlochten wat resulteerden in de beste kwaliteit van allerlei verschillende hoeden. 

De twintigste eeuw 

Als we in grote lijnen door de geschiedenis van hoeden heen gaan, zien we dat de mode van circa 1960 voornamelijk was gericht op de jeugd. Deze jeugd droeg echter nauwelijks hoeden. Hierdoor werden hoeden echt een accessoire van het verleden. Zelfs de katholieke kerk liet de kledingvoorschriften vallen en schafte deze in 1967 volledig af. De hoed verdween een aantal jaren later, in 1970 om precies te zijn. Door de invloed van Prinses Diana in de jaren 1980, werd de hoed weer in de mode gebracht.  Toch speelt de hoed een aanzienlijk minder grote rol ten opzichte van vroeger, maar ja, tijden veranderen nou eenmaal.